quatro - pinsamma byten
De (faktiskt få) gånger som jag har behövt lämna tillbaka något pga fel (oftast någon form av hål i plagg) tycker jag det är pinsamt. Jag kan bli nervös och nästa lite kallsvettig. Är det bara jag som känner såhär? Varför är det så jobbigt? Jag tror det är på grund av dessa två saker.
Ärendet är tidskrävande. När man ställer sig en den halvlånga kön vet man att ingen egentligen vill stå efter en själv om de hade vetat om ens uppdrag. Den växande kön som bildas bakom när man byter ut saker är fruktansvärd, man förstör ju hela samhällsrytmen som vi under många år byggt upp, allt ska gå blixtsnabbt. Man ser även på kassörskans min att detta inte uppskattas, oftast bli ansiktet stelt och ovälkomnande efter att man påbörjatden hemska meningen ”Jag skulle vilja byta…”
Det andra skälet till varför det är fruktansvärt att byta saker är för att personalen kanske tror att man själv tagit sönder varan. Hur ska dom veta? Och andra sidan vet jag inte om de bryr sig så värst mycket. Det är ju inte dom som förlorar pengar och det är väl det som spelar roll i detta samhälle?!
Idag bytte jag en tröja (egentligen två, då jag köpte ett ”två-pack” t-shirt och eftersom de sitter ihop är de omöjliga att pröva innan) och innan jag gick dit rabblade jag ett tiotal argument i huvudet om varför jag skulle få lämna tillbaka dem. Jag kände mig nöjd och förberedd. När jag kommertill kassan är det i lunchtid men jag stod på mig och ställde mig i kön för att sedan få sen den växa bakom mig. Jag hann säga ”Jag skulle vilja byta dom här på grund” och sen rycker hon åt sig tröjorna, ber inte om kvitto och jag får ett nytt tvåpack t-shirts. Enkelt men mystiskt!
Ha det underbart!
Q-E